Logo

It is currently 29 May 2017, 05:53

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
  Second Run DVD
08 Mar 2008, 02:56 

Hier al het nieuws over het Britse label Second Run

Image

Aangekondigd voor 2008:
Diary For My Children (Márta Mészáros - Hon 1984)
Rat-Trap (Adoor Gopalakrishnan - Ind 1981)

Besteden veel aandacht aan hun releases en kunnen zich qua kwaliteit moeiteloos meten met Criterion of Masters of Cinema en hebben inmiddels een indrukwekkende catalogus opgebouwd, met de nadruk op Hongaarse, Tsjechische en Poolse films uit de jaren '60 en '70. Legendarische films in die landen, maar in de meeste gevallen nooit eerder op DVD verschenen. Ben niet bekend met de meeste films maar misschien zijn er nog aanraders?

De paar titels die ik tot nog toe in mijn bezit heb, zijn in elk geval uitstekende uitgaven. Voor Zulawski -liefhebbers oa The Third Part of the Night (1971) en Marketa Lazarová, een soort Tsjechische Andrei Rublev en de populairste Tsjechische film aller tijden.

Alleen het Poolse epos Knights of the Teutonic Order (1960) schijnt het verkeerde aspect ratio te hebben en was wat gemekker over. Evengoed, nog steeds een interessante titel en nog steeds de moeite waard om aan te schaffen lijkt mij.

Offline Profile  

Re: Second Run DVD
12 Mar 2008, 22:12 

Camera Obscura wrote:
Hier al het nieuws over het Britse label
Marketa Lazarová, een soort Tsjechische Andrei Rublev en de populairste Tsjechische film aller tijden.

Bedoelde eigenlijk dat Marketa Lazarová in 1998 door Tsjechische critici is uitgeroepen tot beste Tsjechische film aller tijden. Is toch net even wat anders.

Blijft overigens ook bij Secondrun verder verdacht stil. Zullen zich wel aan het bezinnen zijn wat te doen met Blu-ray.. of misschien helemaal de handdoek in de ring gooien. Meeste titels zal toch een vrij beperkt publiek voor zijn.

Offline Profile  

19 Sep 2008, 09:45 

Blahdvd heeft op dit moment een kleine sale op een aantal Second Run titels, die je helaas handmatig op moet zoeken. Dit heb ik dus gedaan en ik kom op de volgende titels uit die nog te koop zijn voor een mooie prijs:

Knights Of The Teutonic Order
1 @ £5.99
Portrait Of Jason
1 @ £6.45
David Holzmans Diary
1 @ £5.89
Land Of The Deaf (aka: Le Pays Des Sourds)
1 @ £5.89
Every Little Thing
1 @ £6.49
Audition / Talent Show (Konkurs) (1967)
1 @ £5.95
Interrogation, The (Subtitled)
1 @ £5.95
Intimate Lighting (Subtitled)
1 @ £5.99

Intimate Lighting wil ik sowieso wel hebben, maar verder zijn deze films voor mij echt een mysterie. Heeft iemand één of meer van deze films gezien en kan die er wat over zeggen?

Offline Profile  

19 Sep 2008, 14:14 

David Holzmans Diary is een aanrader: een zeer vindingrijke no-budget pseudo-documentaire. Daarbij krijg je nog een tweede film en een uitgebreide interview met de filmmaker.

Offline Profile  

19 Sep 2008, 14:24 

buzzmeekz wrote:
David Holzmans Diary is een aanrader: een zeer vindingrijke no-budget pseudo-documentaire. Daarbij krijg je nog een tweede film en een uitgebreide interview met de filmmaker.

jammer, niet meer beschikbaar lijkt het.
http://www.blahdvd.com/DVD/David-Holzma ... roduct.htm

Offline Profile  

22 Sep 2008, 18:10 

David Holzman's Diary vond ik ook zeer de moeite waard.

Ik ken verder alleen het stoffige ridder-epos Knights of the Teutonic Order (1960), waar ik meerdere kijkbeurten en nog meer tukjes voor nodig had om tot het einde te geraken. Filmisch weinig interessant en virulent Pools-nationalistisch en anti-Duits van toon. De regisseur, Aleksander Ford, was een communistisch technocraat zonder enig talent. In historisch opzicht wellicht interessant voor Polen of als je een fascinatie hebt met Middeleeuwse ridderfilms.

Offline Profile  

22 Sep 2008, 18:11 

Camera Obscura wrote:
Alleen het Poolse epos Knights of the Teutonic Order (1960) schijnt het verkeerde aspect ratio te hebben en was wat gemekker over. Evengoed, nog steeds een interessante titel en nog steeds de moeite waard om aan te schaffen lijkt mij.

Niet interessant dus...

Offline Profile  

23 Sep 2008, 10:09 

jim2873 wrote:
buzzmeekz wrote:

jammer, niet meer beschikbaar lijkt het.
http://www.blahdvd.com/DVD/David-Holzma ... roduct.htm

Inmiddels weer wel, meteen besteld. Bedankt voor de tip!

Offline Profile  

11 Sep 2011, 23:45 

Bump ;) Even uit het Tsjechische Golf topic gekopiëerd.

Melzz wrote:
21 november wordt Miklós Jancsó Box Set (3 Films) uitgebracht door Second Run. De box bevat:

My Way Home (1964) Poetic, evocative and deeply personal - My Way Home is considered Jancsó's first masterpiece. A young Hungarian is captured by Russian soldier, but forms an unlikely friendship with his captor.

The Red & The White (1967): Set in 1919, during the aftermath of the Russian Revolution, this is a war film unlike any other.

The Round-Up (1969): Set in a detention camp in Hungary 1869, Jancsó uses his formidable technique to create a remarkable and terrifying picture of war and the abuse of power that still resonates today.

Image

De box staat als pre-order bij amazon.co.uk voor slechts 13,99

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B005 ... 66CZ8FZN56

Dat kan wel eens een foutje zijn....de box is wel erg goedkoop. Iemand trouwens bekend met deze films? Ik denk dat ik deze wel ga bestellen.

My Way Home en The Round-Up vond ik zeer de moeite. The Red & The White ben ik niet bekend mee. Beeldkwaliteit was wel een beetje matig, meen ik, maar ik ben al lang blij dat Second Run met iets op de proppen kwam. My Way Home zit trouwens ook in de Hungarian Masters Box Set en in oktober zou bij Second Run Jancsó's Red Psalm (1972) moeten verschijnen.

Aangekondigd:

- Father (Apa) (1966) - István Szabó
- Liverpool (2008) - Lisandro Alonso
- Our Beloved Month of August (Aquele querido mês de Agosto) (2008) - Miguel Gomes
- Casa de lava (1994) - Pedro Costa
- The Girl from Hunan (Xiangnu xiaoxiao) (1986) - Xie Fei

http://www.secondrundvd.com/comingsoon.php

Offline Profile  

12 Sep 2011, 11:04 

Ik heb ze alle drie (een tijd geleden) gezien, kan ze ook aanraden en vond The Red & The White de beste van de drie. Indrukwekkende oorlogsfilm die elke kans om helden of heroiek in het verloop te vinden laat vallen en kiest voor de chaotische en brutale kant van heel het gebeuren. Film zit ook vol virtuoze shots.

Offline Profile  

12 Sep 2011, 15:51 

Klinkt goed, meteen besteld.

Offline Profile  

27 Nov 2012, 15:00 

The Red and the White - Miklos Jancsco - 1967

De laatste film uit mijn Miklos Jancsco-box van Second Run bleek direct de sterkste. Bijzonder mooi geschoten film waarin alle scenes naadloos in real-time in elkaar overgaan. Er zijn al veel films gemaakt over de zinloosheid van oorlog maar daar mag deze van mij aan toegevoegd worden en dan meteen als een van de allerbeste. Mensen reageren als machines en de wreedheden wisselen van partij tot partij. Het is inwisselbaar. De mens als gebruiksvoorwerp in tijden van oorlog. De film volgt niet echt een hoofdpersoon maar toont scenes die de oorlog zelf als hoofdpersoon naar de voorgrond plaatsen.

Erg geslaagde box met deze als hoogtepunt. De beeldkwaliteit kan echt beter en er is soms sprake van "combing". Toch een aanrader omdat de inhoud je de niet altijd perfecte beeldkwaliteit snel laat vergeten.

9.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]