Logo

It is currently 20 Sep 2017, 14:43

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

15 Sep 2010, 11:41 

Als je nog geen van die films hebt, is het een goede deal, lijkt me.
Marketa Lazarova moet je beslist eens kijken - is een must. Valley of the Bees is ook de moeite. Heb ze allebei al op eerdere Second Run-uitgaves maar naar wat ik begreep is Adelheid nu alleen te krijgen als onderdeel van die boxset.

Offline Profile  

15 Sep 2010, 12:09 

Lijkt me dus ook een mooie deal. Geen idee wat ik ervan moet verwachten....Marketa Lazarova is een 165 durend poetisch epos...dat kan wat worden. Beetje Tarkovsky lijkt me?

Adelheid is wel los te koop, de docu die erbij zit, kun je alleen verkrijgen bij de box.

Offline Profile  

15 Sep 2010, 18:35 

Marketa Lazarova heeft wel iets van Tarkovsky, als een traag, haast meditatief, prachtig geschoten Middeleeuws epos aanbevelingen zijn die de film enigszins met Andrei Rublev gemeen zou kunnen hebben, maar voor de rest durf ik niet zo goed dergelijke grootse vergelijkingen te trekken. Wel een vreselijk complex verhaal. Het is een hele opgave om het allemaal te volgen, maar is verder ook niet noodzakelijk om van de film te kunnen genieten.

Michael Brooke schept in elk geval wat duidelijkheid en heeft een uitgebreide bespreking van de film en de Second Run-uitgave op zijn blog, mocht je meer willen weten:
http://filmjournal.net/kinoblog/2007/11 ... -lazarova/

Offline Profile  

05 Oct 2010, 09:55 

Valley of the Bees gezien, loodzwaar maar prachtige cinema. Ben er wel van onder de indruk. Alleen het einde vind ik lastig te interpreteren.

Als Ondřej op het einde terugkeert naar de kruisvaarders. Je zou denken dat hij daar genoeg van heeft, vandaar ook zijn vlucht naar zijn oude thuis. Hij ambieert een leven met een vrouw ipv totale devotie naar God. Zijn vrouw is vermoord door zijn "broeder" en toch keert hij terug naar mensen met zulke fanatieke idealen. Vanwaar die totale draai in gedachtes?

Heeft iemand daar een idee over?

Offline Profile  

16 Oct 2010, 12:06 

Valerie and her week of Wonders (1970)

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden, als een vermoeden tenminste die kleur kan aannemen, dat ik deze dromerige toestand waarin flarden van surreële scenes mij zouden doen watertanden van extatisch cinematografisch genot ....en verdomd, ik kreeg gelijk.

Image

8,5 met een herkijkwaarde waar je U tegen zegt!

Offline Profile  

05 Dec 2010, 01:25 

Voor de completisten: Valerie and her Week of Wonders is recentelijk in Duitsland bij Bildstörung verschenen als Eine Woche Valerie voller Wunder) met wel alleen Duitse ondertitels.
Zou een lichte verbetering zijn ten opzichte van de Second Run, plus een nieuwe documentaire en een audiocommentaar van Peter Hames (oorspronkelijk opgenomen voor Second Run, dunkt me, maar daar om voor mij onduidelijke redenen niet op beland).

Offline Profile  

05 Dec 2010, 02:16 

Meer Tsjechische New Wave van Second Run:

A Blonde in Love (Lásky jedné plavovlásky)
A film by Miloš Forman
Czechoslovakia 1965

Reeds uitgegeven door Criterion, maar altijd welkom (en cheaper).

En meer Menzel!

Larks on a String (Skrivánci na niti)
A film by Jirí Menzel
Czechoslovakia 1969

Image

Bron:
http://www.secondrundvd.com/comingsoon.php

Offline Profile  

27 Dec 2010, 15:43 

Marketa Lazarová - Frantisek Vlacil (1967)

Een van de krachtigste en meest visueel imponerende films die ik in tijden heb gezien. Met recht een "vergeten" meesterwerk. Ik las dat het verhaal erg lastig te volgen is en dat is bij vlagen ook zo maar na afloop valt alles mooi op zijn plaats. Doet erg denken aan Zerkalo van Tarkovsky. De beelden zijn poëtisch, indringend en luguber.

On de middeleeuwen vechten verschillende clans met elkaar, zijn er intriges, ontvoeringen en verboden liefdes. Een film die moeilijk in woorden valt samen te vatten maar die je moet ondergaan. Een grote aanrader, zo op het einde van het jaar. Wat een beelden en prachtige composities. En dan de muziek, ijzingwekkend mooi.

9.5

Offline Profile  

15 Feb 2011, 10:27 

Melzz wrote:
Adelheid is wel los te koop, de docu die erbij zit, kun je alleen verkrijgen bij de box.

Zie nu pas dat 'ie op veler verzoek ook los is verschenen.

http://www.secondrundvd.com/release_sentiment.php

Afgelopen tijd ook nog verschenen bij Second Run:

Image

Image

Image

Offline Profile  

21 Feb 2011, 11:09 

Camera Obscura wrote:
Melzz wrote:

Zie nu pas dat 'ie op veler verzoek ook los is verschenen.

http://www.secondrundvd.com/release_sentiment.php

Gisteravond Sentiment gekeken en zelden zo'n vervelend en oersaai geheel gezien. Pratende hoofden, weinig interessants. We zien vooral een acteur die Vlacil speelt die zit in een deprimerend kamertje. Het bracht me werkelijk geen enkele boeiende informatie over de regisseur. De film bevat wel mooie beelden van filmlocaties maar die komen erg pretentieus over. Niet mijn stijl.

Offline Profile  

Re:
22 Aug 2011, 14:04 

Melzz wrote:

Een van de krachtigste en meest visueel imponerende films die ik in tijden heb gezien.

Klinkt goed. En binnenkort komt ie uit op blu-ray.

Offline Profile  

Re: Re:
05 Sep 2011, 09:52 

Jelger wrote:
Melzz wrote:

Een van de krachtigste en meest visueel imponerende films die ik in tijden heb gezien.

Klinkt goed. En binnenkort komt ie uit op blu-ray.

Hier wat screenshots:

http://www.nostalghia.cz/webs/vlacil/cl ... gimarketa/

Dat ziet er toch wel erg goed uit. Ik ben erg blij met mn box maar de BD is wel erg verleidelijk. Echt een topfilm.

Offline Profile  

Re: Tsjechische Nieuwe Golf
05 Sep 2011, 16:30 

Ik las je discussie met Maikel. Tja, waar leg je de grens he, qua vervangen van je DVD's. Ik houd het prijsverloop van Marketa in elk geval in de gaten, maar ik heb hem dan ook nog niet op DVD. :)

Offline Profile  

05 Sep 2011, 22:59 

Ik houd de prijs ook in de gaten en als die enigszins aantrekkelijk is, ga ik deze zeker vervangen. Wat een film. Ik heb alweer zin om hem nog eens op te zetten....hij duurt alleen zo lang. De composities zijn echt wonderschoon dus in Hi-Def zal dat echt om van te smullen zijn.

Nog zeer genoten van Daisies. Een bizarre film vol gekke overgangen, kleurenfilters en absurde situaties. De kort speelduur van 72 minuten is ideaal voor een film als deze. Deed me denken aan Celine and Julie go Boating (die maar doorzeurde), alleen vindt ik Daisies vele malen genietbaarder.....en veel compacter en beter te behappen. Beeldkwaliteit van de Second Run dvd is echt zeer goed.

De extra op de dvd, een 53 minuten durend portret van regisseuse Vera Chytilova is ook zeer de moeite waard. Echt heel boeiend en ik leerde Vera echt een beetje kennen. Apart mens. Erg sterke uitgave van Second Run.

Offline Profile  

11 Sep 2011, 19:00 

21 november wordt Miklós Jancsó Box Set (3 Films) uitgebracht door Second Run. De box bevat:

My Way Home (1964) Poetic, evocative and deeply personal - My Way Home is considered Jancsó's first masterpiece. A young Hungarian is captured by Russian soldier, but forms an unlikely friendship with his captor.

The Red & The White (1967): Set in 1919, during the aftermath of the Russian Revolution, this is a war film unlike any other.

The Round-Up (1969): Set in a detention camp in Hungary 1869, Jancsó uses his formidable technique to create a remarkable and terrifying picture of war and the abuse of power that still resonates today.

Image

De box staat als pre-order bij amazon.co.uk voor slechts 13,99

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B005 ... 66CZ8FZN56

Dat kan wel eens een foutje zijn....de box is wel erg goedkoop. Iemand trouwens bekend met deze films? Ik denk dat ik deze wel ga bestellen.

Offline Profile  

11 Sep 2011, 23:34 

My Way Home en The Round-Up vond ik zeer de moeite. The Red & The White ben ik niet bekend mee. Beeldkwaliteit is wel een beetje matig, meen ik, maar ik ben al lang blij dat Second Run met iets op de proppen kwam. My Way Home zit trouwens ook in de Hungarian Masters Box Set en in oktober zou bij Second Run Jancsó's Red Psalm (1972) moeten verschijnen.

Zijn wel Hongaarse films trouwens. ;) We hebben ook nog een Second Run topic. Eigenlijk verdient Jancsó wel een eigen topic.

Offline Profile  

21 Oct 2011, 23:59 

Sinds een paar maanden is er een YouTube-account genaamd Filmgoria die Tsjechische klassiekers (met Engelse ondertitels) uploadt in prima kwaliteit met als bron ongetwijfeld de Tsjechische dvd's. Misschien een wat lagere drempel dan dvd's in Tsjechië bestellen en het gros zal hier toch niet verschijnen. Voor de volledigheid, een handvol films zoals Marketa Lazarova, Pearls of the Deep, Diamonds of the Night, Morgiana en Larks on a String ook beschikbaar bij Second Run als UK-uitgaves.

Jammer genoeg hebben de copyright-bloedhonden 'm al in de smiezen en is er al het een en ander afgehaald. Vermoed dat het voor veel Tsjechische rechthebbenden weinig urgentie zal hebben, zeker bij films die nagenoeg geen commerciële potentie hebben, maar Marketa Lazarova is al een re-upload toe. Die zullen ze wel in de smiezen hebben gekregen bij de voorbereidingen voor de Tsjechische BD.

Hij heeft een nieuwe account, filmgoria1 (zie ook de toevoegingen onder de lijst of klik op favorieten of afspeellijsten) met nog meer uploads. Zie hier en hier.

Staat heel leuk spul tussen, dus doe er je voordeel mee.

Ovoce stromů rajských jíme (Fruit of Paradise) - Věra Chytilová 1969:

Offline Profile  

22 Oct 2011, 11:54 

Films kijken op Youtube? Daar begin ik dus echt niet aan, dan kijk ik een film liever niet. Marketa Lazarova op Youtubekwaliteit kijken....kun je beter direct je ogen uitsteken...

Offline Profile  

22 Oct 2011, 16:37 

Tsja, Marketa Lazarova op YouTube kijken is wel een beetje armoe, maar het feit dat 'ie er weer opstaat en blijkbaar bij jou zo veel emotie oproept dat juist die film beslist een aankoop waard is, lijkt me alleen maar positief. ;)

Ik vind het een handige snib-it om een idee te geven van veel Tsjechische klassiekers die voor de meesten compleet buiten hun blikveld blijven omdat ze simpelweg nooit buiten Tsjechië zijn uitgebracht. Je kan altijd nog naar een download zoeken of, liever nog, voor een paar Euro de betreffende dvd in Tsjechië kopen, mocht een film naar meer smaken. En als het kan aansporen om bijv. Marketa Lazerova op dvd of de aanstaande blu-ray te kopen, is dat ook alleen maar winst, lijkt me. Vandaar dat ik er expliciet bij vermeldde dat sommige titels ook op betere manieren te kijken zijn.

Ik ben er in elk geval blij mee.

Offline Profile  

23 Oct 2011, 12:36 

Om even doorheen te zappen, zeker handig! Ik kijk zowieso geen films op een computer. Er kom in ieder geval veel leuks uit Tsjechië!

Offline Profile  

22 Jan 2012, 23:10 

Iets om naar uit te kijken:

Image

Wel jammer dat er zes films op vier schijfjes gezet worden...

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

16 Nov 2012, 10:17 

Soirée Urthonà presenteert: Neotantrik = Andy Votel (Finders Keepers) & Sean Canty (Demdike Stare)
+ screening Fruit of Paradise by Vera Chytilová

Vrijdag 23 November
WORM, Rotterdam

Soirée Urthonà is een samensmelting van een bioscoop, een huiskamer en een ouderwetse sociëteit, waar het ervaren van het gebodene centraal staat. Soireé Urthonà is voor de ‘gerijpte’ muziekliefhebber die in een ideale setting kan genieten van (vaak elektronische) luistermuziek. Een clubavond voor gevorderden.

De eerste Soirée Urthonà gaat meteen goed van start met Neotantrik. Een bijzonder project waarbij film, advanced samplism, library music en electronica in elkaar grijpen.

Neotantrik is het nieuwe project van Andy Votel (Finders Keepers Records) en Sean Canty (Demdike Stare). Samen met de andere helft van Demdike Stare musiceren ze in Slant Azymuth. Hun release op Pre-Cert Home Entertainment is magistraal net als Andy Votel's solo project Anworth Kirk. Votel is verantwoordelijk voor het samenstellen van even unieke als bizarre verzamelaars en is een veel gevraagd dj.

Waar Demdike Stare doorgaans hun optredens met vintage jaren zeventig softsex vampieren films illustreert, graaft Neotantrik dieper in de filmgeschiedenis en stuit op Tjechische New Wave. Dit maakt Neotantrik een spannend concert omlijst door fraaie beelden.

http://www.worm.org/home/view/event/4839

Offline Profile  

07 Sep 2013, 13:21 

Marketa Lazarova - Franticek Vlacil - 1967

Ik had de film al twee keer op dvd gezien, uitgegeven door Second Run. Beide keren was ik overweldigd door de prachtige beelden en onheilspellende muziek. Ik aarzelde niet om deze film op Blu-Ray aan te schaffen, ditmaal van Criterion. Tjongejonge.....een wereld van verschil. De beelden en muziek komen nog beter toch zijn recht (nogal logisch maar het verschil is echt heel groot).

Het heeft me drie kijkbeurten gekost maar nu begrijp ik eindelijk alle lagen van het verhaal. Het is geen makkelijke zit vanwege de fragmentarische structuur gecombineerd met flashbacks, randverhalen en droombeelden. Dat geeft echter niets, de opera-achtige vertelling kan ook prima gevoeld worden zonder terug te hoeven vallen op houvast van een lineair verloop.

Ik ken geen andere film die de Middeleeuwse wereld zo authentiek weergeeft. De combinatie van wreedheid, poëtisch, erotisch en authenticiteit zorgt voor een unieke ervaring die zijn gelijke niet kent. Ik ben al erg ver met de extra's en die zijn razend interessant. Ook het boekje is zeer de moeite waard.

Dit is voor mij één van de meest waardevolle Criterions die ik bezit. Wow...om dit meesterwerk in HD-beeld incl opgepoetst geluid en interessante extra's te bezitten is echt fantastisch. Dit totaalpakket voldoet ruimschoots aan alle verwachtingen.

10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2