Logo

It is currently 11 Dec 2017, 09:28

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
  wat mag het kosten? dvd / blu-ray / boxen
24 Nov 2009, 12:19 

mijn "normale" maximum prijzen voor dvds en blu-rays zijn de voorbije jaren volledig ingestort. waar is de tijd dat ik 40 euro betaalde voor black hawk down of 1500 bef voor cannibal holocaust. hoeveel willen jullie in normale omstandigheden maximum betalen?
ik weet ook dat er altijd uitzonderingen zijn maar dit is een goed gemiddelde:

blu-ray: ongeveer 10-12 euro voor blu-ray (15 is al uitzonderlijk)
dvds: ik vind het nu al moeilijk om meer dan 8 euro te geven gewoon in belgië in de winkels, op internet wil ik voor cult films en dingen die niet echt (snel) in prijs dalen wel een euro of 14 betalen. heb het dan over dingen uit de VS. voor dingen uit de UK wacht ik gewoon.
boxen / tv series op dvd: het is uitzonderlijk dat ik nog meer dan 20 euro betaal. probeer max 16-18 euro te betalen, lukt ook vaak
tv series op blu-ray: max 30 euro

Offline Profile  

24 Nov 2009, 13:01 

Vroeger ook waanzinnige prijzen betaald - dertig euro voor Blue Velvet , voor Lawrence of Arabia en voor Monty Python & the Holy Grail, herinner ik me - zulke dingen. Ooit veertig euro betaald voor de Criterion van Spartacus en nog veel meer voor die eerste uitgave van Eraserhead via Lynch z'n site - pure waanzin.

De markt heeft gewoon bepaald wat ik aan een dvd wil geven. Vroeger was 10 euro een budgetprijs en betaalde ik die maar al te graag - maar sinds de markt oververzadigd raakte en we dvds naar het hoofd geslingerd kregen van 5 euro en minder, lijkt diezelfde 10 euro plots veel geld. Dus tja.

Denk dat bij mij ook alle dvds boven de 8 euro me hard doen twijfelen - misschien krijg ik zelfs rond de 7 euro al koude voeten - terwijl ik die vroeger zonder veel aarzelen erbij haalde. Voor Blu-Ray lijkt het kantelpunt voor mij rond de 11 à 12 euro te liggen, al heb ik al meer besteed aan bijv. de StudioCanal uitgaves en HK-imports. Onbekeken flms die me een zware gok lijken, pik ik enkel nog op voor een habbekrats, daar geef ik niet veel meer aan - heb al teveel duur betaalde films in huis gehaald die me uiteindelijk teleurstelden. Maar ook hier trekt Blu-Ray me sneller over de streep. Ben echt wel een HD-hoer.

Zit vooral met een gigantische ruimtegebrek. Of ik nog een kostbaar plaatsje in de kast aan een of andere film wil besteden doet me eigenlijk harder twijfelen dan de prijs - waardoor die Blu-Ray dubbeldips me extra goed bevallen, want zo kan de ouwe dvd eruit en schiet ik er geen plaats aan in - haha.

Voor ex-laserdisc kopers lijkt me de hele evolutie van het thuiskijken nog pijnlijker op financieel vlak. Die betaalden indertijd wat? 100 à 200 euro voor een film? Soms zelfs nog meer. Blij dat dat aan me is voorbijgegaan. In mindere mate net zo met vhs-kopers, kostte indertijd toch ook aardig wat voor sommige titels.

Offline Profile  

24 Nov 2009, 17:53 

wim, we zijn hier blijkbaar de enige met zelfdiscipline :mrgreen:

Offline Profile  

24 Nov 2009, 17:55 

Voor een blu-ray vind ik een euro of 12-13 wel het maximum. Bij DVD's vind ik meer dan 6 euro opeens al een hele investering. En dat terwijl ik een jaar of wat geleden 20 euro nog goedkoop vond, over devaluatie gesproken...

Offline Profile  

24 Nov 2009, 18:48 

Ja inderdaad, een dvd is inmiddels al duur als het boven de EUR 3 of 4 komt. En meestal koop ik er dan een paar tegelijk 2e-hands om de (porto)kosten nog meer te drukken. Voor een klassieker op R1 maak ik dan nog wel een uitzondering, maar dan zijn dan ook altijd films die ik al een tijdje zocht (maar toch ook weer voor een schappelijk prijsje, EUR 5 of 6).

In feite vanaf de dag dat de Blu-Ray speler er eindelijk was hier, heeft het gros van de dvd-verzameling amper nog waarde. Behalve de sentimentele dan. Maar ook dat zal als sneeuw voor de zon vervagen zodra desbetreffende film als BD verkrijgbaar wordt.
Normaal gesproken vind ik een BD wel betaald met maximaal EUR 8 of 9 (de gangbare prijs van een 2e hands BD). Maar ik betrap mijzelf erop dat ik wel zonder na te denken bij de kassa van de MM sta met de Harry Potter 1 UE die ik toevallig zag liggen voor 'maar' EUR 35. Ik weet niet wat mij bezielt op zo'n moment, behalve dan misschien dat het oude verzamelaarshart nog een laatste stuiptrekking vertoont, want eigenlijk verzamel ik geen BD's, en al zeker niet op de manier zoals ik ooit vhs en dvd verzameld heb. Ik zou er ooit wel veel kunnen hebben trouwens, maar dat komt dan niet meer omdat ik het verzamel als zodanig maar omdat ik die films gewoon graag wilde zien. En dat is okay, want het scheelt in de portemonnee (en dat rijmt).
Films waar ik iets speciaals mee heb, daar wil ik nog wel eens extra voor betalen. Zoals dat Amerikaanse boxje van Casablanca. Echter is ook dat vooral weer sentiment en niet zozeer de meerwaarde van de BD an sich.

Offline Profile  

24 Nov 2009, 20:38 

Vampyr van Dreyer nog 's voor 80 euro op VHS gekocht, en nog zo wat titels voor krankzinnige bedragen. Nu is het waardeloos. Mja.. Laserdiscs was ik echt te arm voor.

Recente mainstream-titels koop ik minder en minder, maar die liggen toch heel snel voor 5 of 7 euro in de winkel. Zag laatst The Abyss voor 4,99 liggen die ik nog wel eens wilde zien. Toch maar laten liggen. Lijkt nu al veel geld, zeker voor een titel die een HD-upgrade waard is.

Voor zeldzame cult-titels, zeker als de kans dat ze in HD verschijnen vrijwel nul lijkt of nog heel lang kan gaan duren, ligt dat heel anders. Daar besteed nog best veel geld aan, al is 20-30 euro dan wel een beetje de max.

Offline Profile  

24 Nov 2009, 23:21 

Als de prijs van een degelijke DVD rond de 10 euro schommelt twijfel ik niet lang. Aan budget uitgaves geef ik max 5 en aan speciale edities max 30 euro. Meeste dat ik ooit betaald heb voor een DVD was 65 euro: de duitse uitgave van Bava's Blood and Black Lace. Bluray laat ik voorlopig aan mij voorbijgaan. Heb geen HD TV, het aanbod vind ik voorlopig maar zwak en het is meestal veel te duur, vooral in het gebied waar ik meestal DVDs koop: Duitsland en Frankrijk.

Offline Profile  

25 Nov 2009, 00:43 

Ik let eerlijk gezegd nooit op de prijs. Ik koop al twee jaar geen DVD's meer en met BD ben ik redelijk kieskeurig welke titels ik koop. Als ik mezelf dan ook nog beperk door op de prijs te letten dan blijft er weinig over denk ik. Misschien dat ik op prijzen ga letten als het aanbod groter wordt.

Offline Profile  

25 Nov 2009, 00:52 

De Blu-Rays die ik koop heb ik vaak al als dvd in de kast staan of tenminste al 'ns gezien, waardoor er voor mij geen haast bij is. Wacht dan meestal af tot de day-one prijs gezakt is. Al zijn er uitzonderingen waarbij ik te nieuwsgierig ben om te proeven hoe hij eruit ziet. Gaat ook alleen op voor grote UK en US releases - bijvoorbeeld voor de Italiaanse Blu van Fistful of Dollars heb ik volle pot betaald omdat ik niet verwacht dat die gaat dalen in prijs.

Offline Profile  

25 Nov 2009, 01:18 

Nu ik merk dat blu-ray vaak ook vrij snel na de release flink in prijs daalt (in ieder geval voor de releases van grote distributeurs) probeer ik me wat meer in te houden met de pre-order manie. Laatst had ik bijv. Drag Me To Hell bij Amazon UK gekocht, enkel om drie dagen later te zien dat hij vijf pond in prijs was gedaald. Ik heb dus ook toch maar m'n pre-orders van grote titels als District 9 en The Hurt Locker geannuleerd - die zullen vast en zeker ook binnen enkele maanden na de release als aanbieding online te vinden zijn.

Wat dat betreft moet ik trouwens zeggen dat ik wellicht zelfs té vatbaar ben voor aanbiedingen. Nieuwe postings in het topic 'Blu-ray deals' zijn me bijna altijd weer fataal...

Offline Profile  

25 Nov 2009, 11:08 

ik ook met aanbiedingen. ik kan geen winkel voorbij waar ze dvds verkopen zonder dat ik wat goedkope dingen meeneem. zo van die acties als 3 voor 9 euro of 2 voor 5 euro zijn dodelijk voor mijn portefeuille. deze zomer eens met een dvd of 60 buitengewandeld uit mediamarkt *zucht*

ook de sales op internet kan ik moeilijk links laten liggen. nu de prijzen van dvds ingestort zijn geef ik zeker niet minder geld uit, ik krijg wel heel wat meer voor mijn budget

Offline Profile  

25 Nov 2009, 14:38 

Heel bizar bij mij is dat ik aan winkelkoopjes veel makkelijker kan weerstaan dan aan internetkoopjes - in de mediamarkt sta ik dan geeuwend in m'n haar te krabben met een dvdtje van drie euro in m'n handen, om halverwege naar de kassa 'm weer terug te leggen - terwijl moest ik 'm op 't internet voor die prijs zien staan, ik waarschijnlijk als een waanzinnige zit te klikken op winkelmanden alom.

Offline Profile  

25 Nov 2009, 16:05 

Het wonder van internetshoppen en creditcards. Koopt lekker makkelijk, tot de afrekening aan het eind van de maand.

Offline Profile  

25 Nov 2009, 20:55 

Voor Blu-rays inderdaad zo rond de 10-12 euro, hoewel ik laatst Heat voor rond de 13 pound toch MOEST bestellen.

Jarenlang heb ik veel DVDs gekocht bij Van Leest in de 3 voor 25 euro-aanbieding, maar dat doe ik eigenlijk al een tijdje niet meer, omdat die 8,33 euro ineens best duur lijkt. Toch heb ik daar veel mooie arthouse-titels gevonden die die prijs natuurlijk best waard zijn. Ook voor de Masters of Cinema-DVDs wil ik best wat meer betalen - zijn gewoon zeer fraaie uitgaven. Criterion ben ik dan weer nooit aan begonnen.

Liever geef ik mijn geld uit aan box-sets: laatst nog Forbidden Hollywood deel 3, toen die eindelijk gezakt was van 35 naar 25 dollar. Heeft 'ie wel een tijdlang in mijn winkelwagentje bij Amazon voor moeten zitten. Ook voor de Jean-Pierre Melville-box betaal ik dan zomaar rond de twintig pound, terwijl ik een aantal titels daarvan al in huis had.

En dan is er natuurlijk de marktverziekende werking van het DVD-winkeltje bij mij om de hoek, waar een mannetje een bord met '3 voor een tientje' heeft gezet bij schappen vol met populaire DVDs waar af en toe heel verrassende dingen tussen zitten. Daar tref je dan zomaar een verdwaald exemplaar van de dubbeldisk van The Wrestler in seal... of een Harry Potter-dubbeldisk, of een paar James Bond-dubbeldisks. Plotseling ga je dan denken dat dat de normale prijzen zijn.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

26 Nov 2009, 00:12 

BTW, in DVD Profiler kan je onder Tools / Charts & Graphs de gemiddelde prijs zien van je aankopen.

In 2009 was dit voor mij 8,006 euro/dvd

Misschien eens interessant om te vergelijken met anderen?

Edit: alle jaren toegevoegd
2001 = 24,995
2002 = 14,914
2003 = 11,319
2004 = 8,746
2005 = 7,402
2006 = 6,744
2007 = 7,587
2008 = 7,426
2009 = 8,006

Last edited by candela on 26 Nov 2009, 23:50, edited 1 time in total.

Offline Profile  

26 Nov 2009, 09:44 

Bij dvdprofiler voer ik m'n prijzen niet in, maar je wil niet weten wat voor excel-statistieken ik bijhoud. Heb gegevens vanaf 2003 :

2003 - 15,53
2004 - 12,30
2005 - 9,06
2006 - 7,97
2007 - 6,85 (vanaf december met HD-DVD erbij)
2008 - 7,17 (met HD-DVD)
2009 - 9,23 (vanaf januari met Blu-Ray erbij)

Gaat om prijzen per film, dus als een box van vier films 12 euro kost, reken ik 3 euro gemiddeld. Zal eens kijken of ik kan berekenen hoeveel het per dvd was, zonder de BD's en HD-DVD's erbij te tellen.

Last edited by tolpol on 26 Nov 2009, 10:28, edited 1 time in total.

Offline Profile  

26 Nov 2009, 10:09 

Graag zou ik deze statistieken ook per minuut film zien. Voor lunchtijd inleveren indien mogelijk. Kun je het tevens per acteur uitrekenen?

Offline Profile  

26 Nov 2009, 10:21 

:mrgreen:

Ja ja - lach maar - het is al erg genoeg. Maar het kan nog erger. Want ! Per film of serie op dvd, ditmaal zonder rekening te houden met BD of HD-DVD:

2003 - 15,53
2004 - 12,30
2005 - 9,06
2006 - 7,97
2007 - 6,27
2008 - 6,18
2009 - 5,35

En nu ga ik koffie halen.

Offline Profile  

26 Nov 2009, 11:06 

dit is het meest freaky topic op cinemavanti aan het worden, wil toch wel wat zeggen :mrgreen:

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]