CinemAvanti - FilmForum forum index
Auteur Bericht

<  Independent/Art-house/World  ~  Rian Johnson

melville
Geplaatst: Wo Apr 26, 2006 6:50 pm Reageer met quote
Rian Johnson (1973, VS)

'Bogart goes to high school'

Film werd goed ontvangen; hopelijk valt hij niet tegen. Dvd is gepland voor augustus.

Laatst aangepast door melville op Za Jun 06, 2009 8:55 am, in totaal 1 keer bewerkt

Geplaatst: Za Sep 16, 2006 2:57 pm Reageer met quote
Ik heb Brick gister in de bioscoop gezien. Echt een moderne update van de film noir.

Vooral de invulling van het filmframe was een van de grote pluspunten aan de film. Je moet maar eens op letten hoe het filmbeeld steeds in stukjes wordt geknipt door verschillende lagen. In elk shot is wel een overdaad aan mise-en-scene aanwezig, zoals een lamp of wekker op de voorgrond die contrasteert met de achtergrond. Zo wordt een diepte gecreëerd met meerdere lagen. Verder onstaan er naast de diepte ook nog allerlei andere harde lijnen en contouren die het beeld in stukken opdelen.

Voorbeeld: Handje op de voorgrond, de spiegel in het midden waarop de vrouw is te zien en uiteindelijk de hoofdrolspeler in de deuropening in de derde laag. Verder allerlei dingetjes (foto's, make-up, kleding) die het beeld nog verder opdelen.

Visueel zit de film toch al prachtig in elkaar. Mooie onderbelichte scenes, terwijl je moet bedenken dat je naar een kleurenfilm zit te kijken! Een puntje dat ik nog wil noemen zijn POVshots die moeten uitbeelden hoe het hoofdpersonage zich na een paar klappen moet voelen, leuk gedaan. Een beetje als Murder, My Sweet met veel gedraai. Overigens zijn er meerdere verwijzingen naar oude film noirs te vinden als The Maltese Falcon en Laura.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
melville
Geplaatst: Ma Sep 18, 2006 8:21 am Reageer met quote
DVD Times met een blik op de UK 2-disc. De nieuwe extra's zijn goed volgens hun. Geen subs helaas.

Geplaatst: Ma Sep 18, 2006 1:55 pm Reageer met quote
melville schreef:
DVD Times met een blik op de UK 2-disc. De nieuwe extra's zijn goed volgens hun. Geen subs helaas.

Erg jammer dat er geen subs op zitten, die schijnen toch wel handig te zijn bij deze film.

R1 dvd:

"Outfitted with a Dolby Digital 5.1 soundtrack, Brick is appropriately loud when it needs to be, but I found myself cranking the volume up quite a bit during the extensive passages of dialogue, only to be blown out of my seat by a gunshot or some other sudden loud sound. It's curious why a recent film would have such variations in volume – those optional English subtitles come in handy, so as to avoid cracking the walls with the constant fluctuations in volume."
- dvdtalk

"Audio Transfer Review: Perhaps it's that the 5.1 track is overmixed, but some of the dialogue, which flies by in a hurry, sounds badly muffled—you may find yourself backing up a few frames, or throwing in the towel and clicking on the English subtitles."- dOc

Geplaatst: Ma Sep 18, 2006 3:21 pm Reageer met quote
Ik ga ook maar voor de R1. Op eBay is hij al vrij goedkoop te krijgen.

Geplaatst: Zo Okt 01, 2006 8:35 am Reageer met quote
Vond het een erg geslaagde film. Het is in het begin wel even wennen aan de 'hard-boiled slang' maar als je er eenmaal in zit is het heerlijk. De film is allesbehalve realistisch maar zo moet je de film ook niet bekijken, zie het meer als een soort comic book verfilming. Qua sfeer en karakters deed het me soms ook wel denken aan Cowboy Bebop. Geef jezelf eraan over en je hebt een heerlijke highschool-comic-noir-thriller, of hoe je het ook wilt noemen.

****1/2

Geplaatst: Di Okt 03, 2006 11:16 pm Reageer met quote
Mooie update van de klassieke Chandler noir. De hard boiled dialogen razen heen en weer en de plot is bijna net zo moeilijk te volgen als bij The Big Sleep. Het personage van Gordon-Levitt is een mooie variatie op Philip Marlowe, hoewel hij het niet haalt bij voorgangers als Elliot Gould en Bogie. Vincent noemde al de mise-en-scene, maar ik was ook erg onder de indruk van de soundtrack en sounddesign. Subtiel maar uiterst effectief.

melville
Geplaatst: Di Okt 10, 2006 1:13 pm Reageer met quote
Brick (2005) ****½
Originele en beklemmende film. Met zo'n ongebruikelijke aanpak was ik verrast hoe geloofwaardig en coherent het allemaal is. Erg knap regiedebuut.

Op Filmspotting is een interview met Rian Johnson te beluisteren (goede filmpodcast btw).

Geplaatst: Za Mrt 21, 2009 12:06 am Reageer met quote
Deze viel mij erg tegen. Het verhaal en de setting waren mij te ongeloofwaardig dat ik mij daar niet over heen kon zetten..

Misschien dat hij bij een 2e kijkbeurt beter bevalt.
Camera Obscura
Geplaatst: Zo Mrt 22, 2009 6:53 pm Reageer met quote
Roi schreef:
Deze viel mij erg tegen. Het verhaal en de setting waren mij te ongeloofwaardig dat ik mij daar niet over heen kon zetten..

Misschien dat hij bij een 2e kijkbeurt beter bevalt.

Niet dat ik hier wat nieuws vertel, maar het is een volkomen abstracte noir-oefening, maar dan op een Californische Highschool. De hard-boiled noir-talk van tieners werkt natuurlijk enorm vervreemdend. Misschien dat je het daarom "ongeloofwaardig" vond overkomen. Anyway, fantastische film vond ik. Geef hem nog een kans zou ik zeggen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Camera Obscura
Geplaatst: Za Mei 30, 2009 10:50 am Reageer met quote
Zeer fijn stuk over Brick van Scott Tobias van de AVClub
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
verhoeven
Geplaatst: Za Mei 30, 2009 5:23 pm Reageer met quote
Ben ik de enige hier die werkelijk niets met deze film kan..? Embarassed

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1