Logo

It is currently 23 May 2019, 11:18

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
  Mondo Movies
09 Oct 2007, 14:54 

Africa Addio (1966)

Na de Mondo Canefilms kwam Africa Addio, een docu van Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi die de chaos in het continent met al zn gruwelijkheid toont nadat de koloniale heersers waren vertrokken. De film wordt door de 1 beschouwd als uitermate rascistisch en exploitatief terwijl de ander het een geniaal meesterwerk vind die de wereld toont zoals hij is. De narrator spreekt gedurende de film op een soort cynische toon en er wordt zelfs gesuggereerd dat de chaos is ontstaan omdat de koloniale bezetters zijn vertrokken. Aan de andere kant wordt er weer gezegd dat gruwelijkheden van alle rassen zijn. Het verwijt bestaat dat de Afrikanen als barbaren worden afgeschilderd maar het toont ook blanke stropers en jagers en worden dus ook niet positief afgeschilderd. Persoonlijk vind ik het daarom erg moeilijk de film te beoordelen of een stelling in te nemen. De film zou op sensatie belust zijn door extreem geweld te tonen. Dat zou best eens kunnen maar aan de andere kant...een docu moet juist alles tonen. Ook mbt dit aspect hink ik op twee gedachten.

Weer een ander bericht is dat bepaalde taferelen in scene zijn gezet, zoals de executie van enkele Afrikanen. Dat zou natuurlijk schandelijk zijn maar in hoeverre dat waar zou zijn....het blijft speculeren. De gruwelijkheden in de film liegen er niet om. Er worden van dichtbij enkele mensen geexecuteerd en de camera registreerd alles. Het woord snuff-movie komt in me op... Verder worden er massa's en massa's lijken getoond van boven gefilmd, vanuit een helicopter. Een genocide in Zanzibar waar de plaatselijke bevolking de Arabieren afslacht. We zien massagraven, veel lijken en groepen mensen die de zee in worden gedreven. En zo worden er meer gruwelijkheden getoond, zoals stapels afgehakte handen.

Niet alleen mensen zijn de klos.....ook de dieren krijgen ervan langs. Koeien met doorgesneden achilluspezen is nog maar het begin. We zien hoe letterlijk hele natuurgebieden worden uitegroeid. Alles gaat eraan...nijlpaarden, zebra's, olifanten, bizons etc etc. Je weet dat het gebeurt maar door deze beelden was ik wel weer even stil. Verder zien we beelden van de laffe daden van rijke Westerse jagers. Zo'n held wordt ergens gedropt en een helicopter jaagt een olifant richting jager. Twee geweerschoten later en de man staat triomfantelijk foto's te maken van zn trofee. Net zo moeilijk als met een gun op een flatgebouw schieten.....het is altijd raak. Wat de lol daarvan is....ik zal het nooit begrijpen.

Cannibal Holocaust zou een antwoord zijn op dit soort docu's en de overeenkomsten zijn inderdaad zichtbaar. Ook in die film wordt gebruik gemaakt van de muziek van Riz Ortolani. Prachtige muziek terwijl er gruwelijkheden getoond worden, een effectieve combi. Een bijzondere docu met een twijfelachtige reputatie. Rascistich, walgelijk of een moedig document die de wereld laat zien zoals hij is. Oordeel zelf maar wees voorbereid op schokkende beelden.

Offline Profile  

10 Oct 2007, 08:42 

Niet dat ik alles strikt binnen genres of stromingen wil afbakenen, maar horen Mondo-films niet meer thuis in het Cult/exploitation/horror board?

Offline Profile  

10 Oct 2007, 12:51 

Camera Obscura wrote:
Niet dat ik alles strikt binnen genres of stromingen wil afbakenen, maar horen Mondo-films niet meer thuis in het Cult/exploitation/horror board?

Ik zag er nog nergens een topic over. Omdat het docu is dacht ik dat hij hier het beste op zn plaats zou zijn.....het is echter ook exploitatie dus hij valt in het schemergebied tussen verschillende genres. Mij maakt het niet uit waar ie komt, hij mag ook verplaatst worden.

Offline Profile  

Mondo
08 Mar 2008, 16:14 

Angeli Bianchi Angeli Neri

Deze keer gaat het over zwarte magie, satanisme en aanverwante zaken. Ik had er eigenlijk wel wat van verwacht, maar het bleek uiteindelijk een beetje tegen te vallen. Het bleef hangen in middelmatig interessante items met een paar uitschieters. Een bezoekje aan Anton LaVey en een moment waar een meisje wordt kaalgeschoren en de inhoud van een paar kinderboerderij dieren over zich heen krijgt bleken het meest doeltreffend. Wel goede muziek van Piero Umiliani en interessante sfeer en straatbeelden van londen, san francisco e.d, maar het is allemaal niet zo pakkend als het onderwerp zou doen vermoeden.

Offline Profile  

28 Feb 2010, 23:43 

Image

America così nuda, così violenta / Naked and Violent (Sergio Martino - 1970), 6/10

Locatiemateriaal in The Bowery rond 1970 teken ik zo voor, maar verder maar tam materiaal, duidelijk gemaakt voor Europeanen, waarin Martino een wel amusante collage heeft gemaakt en ons meeneemt langs Monterrey, Las Vegas, illegale gokhallen in New York, seksclubs, drugsgebruik, de 'verdorven' post-Manson hippiecultuur, racistische rednecks in het Zuiden die trots de bel laten zien waarmee hun voorouders de slaven van het land riepen, schietgrage idioten die konijntjes levend aan een haak hangen om er vervolgens op te gaan schieten, waarna in close-up te zien is hoe de ogen eruit ploppen. Smakelijk allemaal.

Ook ééntje van MYA Communications, compleet uitgewassen vergeelde print, krakerige audio, maar correct geframed in 2.35:1 anamorf. Op het randje van kijkbaar.

Offline Profile  

16 Mar 2010, 13:01 

Mondo Bizarro (1966) 5/10

Dubbeluitgave van Something Weird, samen met Mondo Freudo van dezelfde makers. Een Amerikaanse productie die uitpakt met sensationele beloftes maar uiteindelijk niet veel meer te bieden heeft dan verveelde vrouwen in ondergoed. Volledig 'fake' - alles is overduidelijk in scene gezet, al houdt de commentaarstem stug vol dat het om opnames met de verborgen camera gaat. 't Heeft allemaal wel z'n oubollige charme, maar toch nogal een saaie bedoening.

Laatste kwartier is vooral idioot, wanneer ze beweren de 'handel in seksslaven' gefilmd te hebben in Libanon. Eerst doen ze minutenlang uit de doeken hoe ze hun fallische telescooplenzen aan een berg opsleurden en onder camouflagenetten verborgen, maar 't is klaarduidelijk gefilmd ergens in de bergen rond Los Angeles met een paar gasten die snel een vaathanddoek op de kop gebonden hebben. Opgewonden gesticulerend staan ze rond een houten kist tot er een sunset strip-danseres onwennig uit komt gekropen op haar vrije namiddag, waarschijnlijk ietwat humeurig om de houtsplinters in haar rode billen.

Offline Profile  

09 May 2010, 19:19 

Mondo Freudo (1966) 5/10

Gisterennacht opgezet met een kop vol alcohol. Daar is het wel goed voor, want tot het volgen van iets narratiefs was ik toch niet meer in staat. Weer dezelfde soort flauwe nep-mondo als Bizarro, maar ditmaal draait het vooral om tieten. Onderuitgezakt in de zetel gekeken naar de aaneenschakeling van dansende tieten, vrijende tieten en worstelende tieten tot ik erbij in slaap viel. Goed geslapen. Vooral over tieten gedroomd.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]