CinemAvanti - FilmForum forum index
Auteur Bericht

<  Independent/Art-house/World  ~  Claire Denis

melville
Geplaatst: Zo Jul 30, 2006 11:58 am Reageer met quote

Claire Denis (1948, Frankrijk)

Trouble Every Day

Tartan
Video: 1.85:1 anamorf DVD5
Audio: DD 5.1 / DD 2.0
Extra's: Sloan Freer film notes, filmographies, trailer

Prism
Video: 1.85:1 anamorf DVD5
Audio: DD 2.0
Extra's: trailer

NB: Film bevat enkele Franse dialogen. Bij mijn Prism waren deze niet Engels ondertiteld. Heb Prism daarover gemaild en ze zouden het gaan verhelpen. Weet niet hoe het daarmee nu staat dus wie de Prism wilt kopen email voor de zekerheid. De Tartan is ondertiteld.

R0 Tartan (boven) vs. R2 Prism (onder):

Geplaatst: Zo Jul 30, 2006 12:10 pm Reageer met quote
Dat is haast identiek, dus - in tegenstelling tot de prijs van het schijfje.

Zag de film indertijd in de bioscoop en was er niet echt van onder de indruk, moet ik zeggen. Lijkt me wel een film die om een bepaalde stemming vraagt, en misschien zag ik 'm op 't verkeerde moment.

Geplaatst: Zo Jul 30, 2006 12:47 pm Reageer met quote
Bedankt, hou het voorlopig wel bij mijn Tartan.

Wat zijn iedereens favorieten van Denis?
Beau travail en Vendredi Soir zou ik nog graag eens zien.

Geplaatst: Za Aug 12, 2006 3:07 pm Reageer met quote
Wat me aanspreekt in Trouble Every Day is dat het voor een horrorfilm relatief veel aan de verbeelding overlaat. Net als in andere films geeft Denis een minimum aan plot waardoor er nog wat te gissen overblijft. Intrigerend verhaal en de Tindersticks-score is ook kippenvel.

Heb onderstaande van haar gezien en ik kan ze eigenlijk allemaal aanraden. Heb niet echt favorieten. Zit geen middelmatige film tussen en ze zijn ook vrij divers. L'Intrus is de meest ondoorgrondelijke. Vendredi Soir en Beau Travail werken vooral op het gevoel ipv intellect. I Can't Sleep heeft wat weg van Haneke's latere Code Inconnu. Ik kon niet helemaal 'connecten' met de personages maar sommigen vinden het een meesterwerk. Het onderwerp van Chocolat sprak mij het minste aan maar is wel een mooie film.

L'Intrus (2004)
Vendredi Soir (2002)
Trouble Every Day (2001)
Beau Travail (1999)
I Can't Sleep (1994)
Chocolat (1988)

Geplaatst: Ma Aug 14, 2006 2:45 pm Reageer met quote
Goh, ik bekijk de TED-caps nu op een pc en zie helemaal geen verschil. Op een Mac is de Prism wat helderder.

Geplaatst: Ma Mrt 19, 2007 8:59 am Reageer met quote
Vendredi Soir (2003) ***1/2

Tijdens een regenachtige avond in een Parijs vol opstoppingen geeft een vrouw iemand een lift en beleeft een romantische nacht. Dat is het hele plot eigenlijk, veel meer is er niet aan de hand. Dialogen zijn zeer spaarzaam maar toch worden de gedachten van de hoofdrolspelers mooi overgebracht via kleine, subtiele gebaren. Vond het best een mooie, dromerige film met een aantal bijzonder mooie shots maar werd er niet echt door overdonderd. Miste uiteindelijk toch wat echte hoogtepunten en was ook niet zo gecharmeerd van de cast.

Geplaatst: Ma Jul 27, 2009 6:30 pm Reageer met quote
Beau travail was mijn tweede film naar het prachtige 35 Rhums. Beau travail viel me tegen vanwege een aantal zaken. Ten eerste de voice-over. Dat het hele verhaal verteld moest worden vanuit een voice-over vond ik niet prettig. En zie ook niet helemaal het nut erin. Wat sergeant Galoup nu allemaal te melden had kan ik nu (een aantal dagen later) al niet meer voor de geest halen. Precies hetzelfde had ik met Pickpocket van Robert Bresson. Beiden regisseurs stileren de film zo dat hun verhalen vertellen vanuit beelden in plaats van met dialoog en plot. Daardoor zijn de acteurs eerder pionnen die hun verhaal vertellen vanuit een voice-over.

Het leek af en toe wel bewuste opera. Vooral de zware training in het binnenland van Afrika waar de handelingen van de soldaten zo extreem gechoreografeerd zijn dat je niet anders kan concluderen dat Denis een perfectionist is. Alles is in scene gezet en alles en iedereen heeft een functie. Moeilijk om een dergelijke film een eerste keer te doorgronden vooral als je niet weet wat je gaat zien. Je zou het bijvoorbeeld kunnen hebben over het sekse- en rassenprobleem van de soldaten maar écht duidelijk word het niet. Omdat Denis weigert om een duidelijk standpunt in te nemen. Je zou het kunnen hebben over het homo-erotische aspect van de militaire wereld maar het blijft redelijk open wat nu werkelijk het probleem was van sergeant Galoup met soldaat Sentain. En zo zijn er nog een aantal dingen die er spelen maar echt concrete handvaten of antwoorden krijg je niet. Doet Denis dat bewust? Gaat het Denis het daar wel werkelijk om? Of moet Beau travail gewoon een hypnotiserende opera voorstellen die per toeval ook een verhaal vertelt? Ik zeg nu wel opera maar ik heb het niet eens gehad over de merkwaardige muziekkeuzes van Denis. Een volgende keer komt dat aanbod.

Als je met minimaal aan plot en lange takes mij af en toe weet te hypnotiseren dan ben je in mijn ogen een intrigerende regisseuse waarvan ik meer wil zien. Toevallig dat er Nederland weer vrijwel niets van deze vrouw te krijgen is. Zijn dit soort films niet aan de vrouw te krijgen?

Een eerste indruk is zelden het definitieve oordeel over een film. Waarschijnlijk bestaat er niet eens zoiets als een definitief oordeel. Kunst heeft tijd nodig om zich in ons hoofd en hart te nestelen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Plaats nieuw bericht

Ga naar: