Logo

It is currently 25 Jun 2019, 22:43

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
  Kiyoshi Kurosawa
13 Mar 2009, 19:51 

Image

Kiyoshi Kurosawa

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Tokyo Sonata (2008), 9/10

Typisch Japanse salarisman verliest van de ene dag op de andere zijn baan en besluit dit op ingenieuze wijze voor zijn familie verborgen te houden waarna het gezin langzaam uit elkaar begint te vallen.

Uitstekend "Ozu-achtig" familiedrama met licht absurdistisch-komische toon, naar het einde soms iets té naar mijn mening waarbij de toon een beetje heen en weer zwalkte met o.a. een vreemde flashback die nogal uit de lucht kwam vallen, maar het is een kleinigheid. Zeer van genoten, vooral ook dankzij de uitstekende vertolkingen van de hoofdrolspelers/speelsters die stuk voor stuk een perfecte balans weten vinden tussen de soms zeer serieuze kant van het verhaal en de meer humoristische momenten. Zou overigens wel een aardige dubbel-programmering vormen met L'Emploi du temps (2001) van Laurent Cantet.

Offline Profile  

01 Jul 2009, 10:36 

Kairo a.k.a. Pulse - Kiyoshi Kurosawa - 2001

Ik blijf dit toch wel een van de meest geslaagde Japanse spookfilms vinden. De geesten in deze film zijn behoorlijk creepy. Vooral de scene met de wiebelende geest, zo'n 25 minuten in de film, is geweldig gedaan. De geluiden en muziek zijn ook erg sterk. De camera registreert eigenlijk alleen maar, dus geen snelle of flashy camerabewegingen. De achterliggende boodschap is ook nog eens een sterke.

8.0

Offline Profile  

27 Jul 2009, 19:26 

Akarui Mirai (2003)
Net als bij Chan-wook Park ''I'm a Cyborg, But That's OK'' vond ik dit maar een vreemde film. Zo eentje die je niet kan vergelijken met een ander. En dat terwijl ik al zoveel films gezien heb. Ik weet écht niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb dan ook het gevoel dat ik aan dagdromen was want de film is me totaal ontglipt.

Visueel vond ik de film af en toe heel lelijk. Vooral met een bepaalde licht inval of spetters water op de lens als het regent. Doet Kurosawa dat bewust? Symboliek die me compleet ontgaan is. Over het verhaallijn hoef ik ook niet te beginnen. Daar had ik al helemaal geen greep op.

Tja, wat moet je vervolgens met zo'n film? De dvd bewaren en eens op zoek gaan naar eerder werk van Kurosawa om vervolgens over een aantal jaar opnieuw deze film erin te gooien?

Ik wens iedereen die deze film wil gaan zien alvast heel veel succes.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]